Wyzwaniem dla każdego kierowcy jest jazda drogami górskimi, które posiadają wiele stromych podjazdów i zjazdów oraz ostrych zakrętów. 

Przy okazji sprawdzane są słabości samochodu np. jego hamulców, zawieszenia czy opon. 

 

Odpowiedni bieg

 

Jazda w terenie górskim zmusza kierowcę do doboru właściwego biegu i obrotów silnika, aby samochód miał siłę wspinać się na wzniesienie, ale również aby bezpiecznie zjeżdżał w dół. 

Przy stromym podjeździe obroty silnika powinny być w granicach maksymalnego momentu obrotowego, czyli zwykle między 2500 – 4000 obr/min .

Jeżeli posiadasz samochód z automatyczną skrzynią biegów, wybierz tryb przełączający je na wyższe obroty. 

 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ: Zjeżdżaj w dół na tym biegu, na którym musiałbyś jechać pod górę. Silnik jest dodatkowym hamulcem, o tyle lepszym od zasadniczego, że się nie przegrzewa.

 

Gorące hamulce

 

Podczas częstego i mocnego hamowania, które jest nieodzowne na górskich drogach trzeba pamiętać, że może dojść do „zagotowania” się hamulców i utraty zdolności hamowania. 

Jeśli zjeżdżasz stromymi zjazdami zdecyduj się na hamowanie silnikiem – redukuj biegi. Używaj hamulca tylko tam, gdzie jest to niezbędne. Musisz dać klockom oraz tarczom możliwość stygnięcia . 

 

Hm.. ale co to jest hamowanie ? 

Jest to zamiana energii kinetycznej w ciepło. Tarcze i kocki hamulcowe muszą odebrać tyle samo energii, ile silnik jej zużył na rozpędzenie samochodu do prędkości, z której rozpoczyna się hamowanie.

Wyobraźmy sobie, że polewamy tarcze i klocki benzyną i ją podpalili. Te elementy rozgrzewają się do kilkuset stopni! Nowy płyn hamulcowy ma temperaturę wrzenia ponad 300 stopni, zdolny jest więc do odebrania części ciepła i wciąż zachować postać płynną. 

Trzeba jednak wiedzieć, że płyn hamulcowy jest silnie higroskopijny , pochłania wilgoć i podczas eksploatacji ma w swoim składzie coraz więcej wody. Wiemy, ze woda wrze w temperaturze już 100 stopni, wtedy właśnie w płynie pracującym pod dużym ciśnieniem powstają pęcherzyki pary wodnej . Gaz ten jest ściśliwy, gwałtownie spada objętość płynu i ciśnienie w obwodzie . Co to znaczy dla kierowcy ? Hamulce właśnie przestają działać. 

 

Gdy użytkujemy auto stale w górach lub często hamujemy, powinniśmy wymieniać płyn hamulcowy co dwa lata. Przy jeździe miejskiej możemy wymieniać go co trzy, cztery lata. 

 

Ustąp słabszemu 

 

Gdy na stromej, wąskiej drodze spotkają się dwa pojazdy jadące w przeciwnym kierunku, jadący w dół powinien ustąpić drogi pojazdowi wspinającemu się pod górę.

Jeżeli jednak z góry zjeżdża np. ciągnik z furą drewna lub autobus, a pod górę jedzie SUV 4×4, lepiej aby to ten drugi zjechał na pobocze. 

 

Łańcuchy

 

Na niektórych górskich drogach spotkamy znaki zobowiązujące kierowcę do posiadania ( w bagażniku ) łańcuchów na koła napędzane. 

Przyda się, gdy np. tworzą się zaspy i śnieg sięga powyżej profilu opony. 

Zakładamy je na koła napędzane, a w przypadku aut 4×4 najlepiej na wszystkie koła. 

Każdy kierowca powinien przećwiczyć zakładanie łańcucha w słoneczny dzień, gdyż po ciemku oraz w złych warunkach atmosferycznych  bez wcześniejszego treningu na pewno nie uda nam się ich założyć. 

 

Jazda z łańcuchami po twardej, asfaltowej  jezdni jest zabroniona! Niszczy to i łańcuchy i nawierzchnię, a zerwany łańcuch może dodatkowo zniszczyć nadkole i błotnik.