Bezpieczny kierowca powinien zadbać o jakość i kondycję opon, gdyż to od nich zależy zdolność przyspieszania, hamowania i skręcania, a także przesądzają o długości drogi hamowania.
Bieżnik
Z kodeksu drogowego wiemy, że bieżnik opony w najpłytszym miejscu musi mieć co najmniej 1,6 mm głębokości. To już informacja , aby taką oponę niezwłocznie wymienić na nową.
Do czego zatem służy ?
Bieżnik służy do odprowadzania wody oraz błota pośniegowego z powierzchni styku opony z jezdnią, a więc im głębszy i rozbudowany bieżnik tym lepiej spełnia swoją rolę.
Dla zobrazowania sobie tej czynności wyobraźmy sobie pojazd poruszający się z prędkością 90km/godz. czyli 25 m/s – bieżnik opony o szerokości 175 mm na jezdni pokrytej 3 milimetrową warstwą wody musi odprowadzić w ciągu jednej sekundy około 10 litrów wody!
Z instrukcji obsługi auta dowiemy się jakie powinno być ciśnienie powietrza w oponach na każdej osi. Zwykle bardziej napompowane powinny być opony kół napędowych. Ważne jest, aby opona ścierała się w sposób równomierny, a więc powinniśmy sprawdzać jak najczęściej ciśnienie w nich . Do tego posłuży nam wiarygodny ciśnieniomierz.
Wyważenie
Każda z opon założona na obręcze musi być dobrze wyważona, z czym powinni sobie poradzić w serwisie oponiarskim. Trzeba pamiętać jednak, że nawet najlepiej wyważone koło traci tę cechę podczas eksploatacji.
Dlatego najlepiej wyważać koła jak najczęściej – przynajmniej dwa razy w roku, kiedy jesienią zmieniamy je na zimowe czy wiosną na letnie.
Doświadczony kierowca rozpozna „ bicie” w kierownicy lub wyczuje je kością ogonową , co oznacza, że któreś koło się „rozważyło”.
W tym wypadku trzeba czym prędzej podjechać do serwisu.
Bieżnikowanie
Dawniej było często praktykowane z powodu trudności z kupnem nowych opon. Polega na naklejeniu nowego bieżnika na pozostałą, nie zużytą część opony. Przy nowoczesnej technologii tak odnowiona opona powinna mieć cechy zbliżone do opony nowej.
Piąte koło
Zwykle koło zapasowe w autach to tzw. Koło „ rowerowe” – zdolne do jazdy z prędkością co najwyżej 80 km/godz. Plusem jest fakt, iż takie koło jest lżejsze co przekłada się na mniejsze spalanie paliwa.
Pełnowartościowa piąta opona może okazać się na wagę złota, gdy jedna z pozostałych ulegnie przebiciu, ale trzeba pamiętać, że taka opona pozostawiona w bagażniku na pięć, sześć lat kruszeje .
Nie używane opony również się starzeją! Guma się utlenia i kruszeje oraz traci elastyczność.
Opony Zimowe
Zaleca się, aby opony zimowe używać gdy temperatura powietrza spada poniżej 7 stopni Celsjusza.
Warto zwrócić na fakt, że opony te na suchej czy mokrej nawierzchni są mniej przyczepne od opon letnich. Jedynie gdy na jezdni leży śnieg lub błoto pośniegowe wtedy przewaga opon zimowych jest bezdyskusyjna.
Na lodzie wszystkie opony bez kolców są bezradne.