Większość samochodów w dzisiejszych czasach wyposażonych jest w elektroniczne systemy wspomagania kierowców.  Należy zatem je wymienić : ABS – antyblokada hamulców , ASR – ogranicznik siły napędowej oraz ESP – stabilizator kierunku jazdy. 

Jeżeli koła straciły przyczepność do jezdni, systemy te usiłują pomóc kierowcy odzyskać panowanie nad pojazdem. Uaktywniają się również kiedy samochód zanadto zbliżył się do przeszkody. 

 

ABS ( Anti-Lock Braking System)

Pierwszym systemem wspomagania kierowcy był ABS. 

Działa w oparciu o czujniki przyczepności kół do jezdni. Podczas gdy któreś z kół w trakcie hamowania przestaje się obracać , czujnik zmniejsza jego siłę hamowania i pozwala mu odzyskać przyczepność i znów się kręcić. 

Zalety ABS dostrzeżemy na mokrej, zabłoconej lub śliskiej jezdni, ponieważ w samochodach bez tego systemu w trakcie hamowania na takiej drodze koła szybko by się zablokowały , wydłużając tym samym drogę hamowania i uniemożliwiając skręcanie.

Największą zaletą ABS jest możliwość skręcania w trakcie gwałtownego hamowania np. gdy na naszym torze jazdy dostrzeżemy przeszkodę , którą chcemy ominąć. 

System ABS może ulec awarii, co zasugeruje nam stale świecąca się kontrolka. Należy udać się z tym do serwisu, gdyż pojazd zachowa zdolność hamowania , jednak przestanie działać korektor hamowania kół tylnych, a to z kolei może przyczynić się do ich zablokowania i poślizgu nadsterownego.  

 

ASR ( Anti-Slip Regulation) 

Jest to system przeciwpoślizgowy, który ogranicza moment obrotowy na kołach napędzanych, które po ostrym dodaniu gazu zaczynają się ślizgać, co ogranicza ich zdolność rozpędzania auta, a także skręcania. 

Przeciwieństwem ASR jest   MSR ( Multi Slip Regulation), który zapobiega blokowaniu się kół w trakcie redukcji biegów oraz podczas gwałtownego puszczenia pedału gazu na śliskiej jezdni. Dzięki temu możemy zapomnieć o technice „ międzygazu” przy redukcji biegów. 

 

ESP ( Electronic Stability Program) 

System ten jest zdolny rozpoznać początek poślizgu kół przednich (podsterowność) lub tylnych(nadsterowność). Doświadczeni kierowcy są w stanie rozpoznać początek poślizgu w pół sekundy, ESP natomiast reaguje w ciągu kilkunastu tysięcznych sekundy. 

Jak zatem działa ? Potrafi przyhamować jedno koło, czego żaden kierowca nie jest w stanie uczynić i sam odpowiednio skręca koła przednie, aby zachować kierunek jazdy, pod warunkiem, że kierowca nie wykonuje gwałtownych „kontr”. 

 

Należy jednak pamiętać, że elektronika, mimo iż bardzo przydatna, nie zakwestionuje praw fizyki i jest ona jednakowa dla pojazdu posiadającego  wszelkie wynalazki technologiczne, jak i dla samochodu, który jest ich pozbawiony. Dobry i rozważny kierowca jest w stanie wyręczyć wspomnianą wcześniej elektronikę .