W większych miastach występuje spora liczba Ośrodków Szkolenia Kierowców (OSK), dlatego każdy kto staje przed wyborem odpowiedniej dla siebie szkoły, musi rozważyć wiele kwestii. Rywalizują one między sobą cenami, jednak decydując się na ośrodek, który oferuje najniższe ceny, należy zastanowić się i upewnić czy jakość świadczonych usług jest na wysokim poziomie, gdyż to przełoży się na zdawalność egzaminu.

Jak Ośrodki Szkolenia Kierowców szukają oszczędności podczas kursów?

  • Skrócenie szkolenia poprzez ograniczenie czasu mającego wynosić godzinę zegarową do godziny lekcyjnej trwającej 45 minut, a dodatkowo, załatwianie osobistych spraw podczas trwania jazdy przez instruktorów,
  • Ograniczenie zajęć teoretycznych, nie przeprowadzenie ich w ogóle lub jedynie w trakcie zajęć praktycznych. Taka sytuacja doprowadza do tego, że kursant nie jest zapoznany z podstawowymi przepisami ruchu drogowego i w ten sposób wzrasta niebezpieczeństwo podczas gdy siada on za kierownicę. W przypadku wykrycia ograniczenia programu kursowego, wszystkim kursantom mogą zostać odebrane uprawnienia.
  • Skrócenie zaplanowanej trasy i zaoszczędzenie paliwa. W wyniku instruktorzy nie ustalają jazdy poza obszarem zabudowanym i kursanci boją się wyprzedzić pojazd i zwiększyć prędkość nawet w warunkach dozwolonych na trasie szybkiego ruchu.

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru OSK?

  • Szkolenie teoretyczne. Należy sprawdzić, czy ośrodek przeprowadza zajęcia teoretyczne, na których prowadzący tłumaczą trudne sytuacje drogowe, uczą bezpiecznych postaw oraz wskazują jak uodpornić się na presję pasażerów. Podczas przygotowywania się do egzaminu nie wystarczy jedynie przeanalizowanie pytań egzaminacyjnych i wyuczenie się znaków.
  • Oferta OSK. Ośrodki świadczące szeroki zakres usług przeważnie są mniej narażone na ryzyko bankructwa podczas trwania kursu.
  • Zdawalność egzaminów. Zweryfikowanie zdawalności w różnych szkołach nauki jazdy można dokonać w starostwie. Często bywa, że po wyborze tańszego szkolenia, będziemy musieli liczyć się z kosztami dodatkowych lekcji czy kosztami za powtórkę egzaminu.
  • Stan techniczny pojazdów oraz spełnianie odpowiednich norm przez ośrodek
  • Część praktyczna. Należy upewnić się, czy w danym ośrodku plany jazdy uwzględniają poruszanie się po trasach szybkiego ruchu i w różnorodnych sytuacjach drogowych.
  • Jazdy obserwacyjne. Kursant ma prawo do jazdy w samochodzie jako pasażer, podczas gdy inny kursant odbywa szkolenie. Nie wlicza się to w zakres jazd obowiązków i nie powinno się za nie pobierać dodatkowej opłaty.
  • Jeżeli mamy wątpliwości co do tego czy instruktor jest dobrym fachowcem, możemy zwrócić się z prośbą o zmianę na innego.
  • Czas jazdy. Instruktorzy nie powinni skracać czasu jazdy z godziny zegarowej do godziny lekcyjnej.
  • Egzaminy wewnętrzne. Pozwalają one na określeniu na co musimy jeszcze zwrócić uwagę i poprawić przed egzaminem końcowym.